Asiakastarinat

Miten helpottaa urheiluseuran valmennusta ja sen seurantaa?

Vuosi lähenee loppuaan ja on hyvä hetki hieman tarkastaa miten sujuvaa ja organisoitua seuranne valmennustyö on.

Usein juuri valmentajat ovat heitä, joiden vastuulle seuran valmennustyö yksin painottuu. Haasteeksi tuolloin voi koitua, ettei seuran valmennuksellinen linja ole yhteneväinen vaan kussakin joukkueessa / ryhmässä toimitaan kukin omalla tavallaan.

Seuraavat kysymykset auttavat pohtimaan onko seuranne valmennustyössä vielä kehittämisen varaa.

1.Onko seuranne jäsenrekisteri ajan tasalla?

Ajantasainen toimiva jäsenrekisteri on sujuvan valmennustyön ja koko seuratoiminnan perusta.

Manuaaliset ja työläät jäsenrekisterit tuovat seurojen toimijoille paljon lisätyötä ja usein säännöllinen jäsenrekisterin päivitys jää tekemättä, jolloin seurojen listoille jää roikkumaan niin kutsuttuja ”haamuharrastajia” menneiltä vuosilta. Vanhentunut jäsenrekisteri tai sen puute hankaloittaa seuran koko toimintaa ja tiedon keräämisestä, ilmoittautumisesta aina laskutukseen saakka.

Paras, helpoin ja nykyaikaisin ratkaisu seuroille on sähköinen jäsenrekisteri, jota myös joukkueiden ja ryhmien on itse helppo ylläpitää.

Tiesitkö?

  • Jopox jäsenrekisteri on markkinoiden ainoa kausikohtainen jäsenrekisteri.
  • Tiedot pysyvät helposti ajan tasalla kausien vaihtuessakin, kun jäsenet voivat itse päivittää omia yhteystietojaan Jopox pukukoppi palvelun kautta.
  • Jopoxin jäsenrekisteri täyttää asetusten edellyttämät tietosuojavaatimukset. Esimerkiksi salassapito- ja tietosuojasuostumusten kerääminen jäseniltä tapahtuu automaattisesti, jolloin seuran toimihenkilöiltä säästyy aikaa ja vaivaa.

2. Onko joukkueiden ja ryhmien kalenterit käytössä?

Jokaisella joukkueella ja ryhmällä on hyvä olla oma kalenteri, jonka ylläpito on käytännöntasolla helppoa. Kalenterista harrastajien on helppo seurata tapahtumia kuten harjoituksia ja otteluita. Tämän lisäksi ottelu- ja kisakalenterin on hyvä näkyä kaikille automaattisesti esimerkiksi seuran kotisivuilla.

Tiesitkö?

  • Jopox kalenteriin on helppo merkitä ottelut, harjoitukset sekä muut tapahtumat
  • Jopoxissa myös harjoitusvuoroja voidaan hallita Vuorojako-lisäpalvelun avulla
  • Jopox kalenterin voi ottelut hakea suoraan Palloliiton TASO-tulospalvelusta
  • Ottelut sekä kilpailut päivittyvät automaattisesti myös seuran Jopox kotisivuille

3. Tallennetaanko osallistumistietoa joukkueissa?

Ensimmäinen askel laadukkaaseen valmennukseen on usein osallistujatiedon kerääminen eli ketkä olivat paikalla harjoituksissa ja paljonko harjoitusmääriä kertyy vuositasolla per harrastaja. Tämän tiedon lisäksi on tulevaisuudessa helppo lähteä syventymään ja keräämään yksilöidympää tietoa harjoituksien sisällöstä. Mutta mikäli tämä perustieto osallistujamääristä puuttuu, on yksilöidymmän tiedon kerääminen haastavaa.

Tiesitkö?

  • Jopoxissa pelaajat voivat ilmoittautua kalenterissa oleviin harjoituksiin ja otteluihin Jopox Pukukopin kautta mobiilisovelluksella
  • Harrastajat voivat merkitä myös ulkopuolisia omatoimiharjoituksia mobiiliapplikaation kautta ja kerryttää myös niistä arvokasta tietoa joukkueen valmentajille
  • Joukkueen/ryhmän valmentaja vahvistaa mobiilisovelluksen kautta paikallaolijat ennen tai jälkeen tapahtuman, näin tieto on varmasti laadukasta ja pitää paikkansa

4. Tarjoaako seura joukkueille valmista harjoitepankkia valmennuksen tueksi?

Yhteinen koko seuran digitaalinen harjoitepankki luo pohjaa ja yhtenäistää koko seuran valmennustyötä. Ennen kaikkea harjoitepankilla helpotetaan valmentajien työtä. Harjoitepankki auttaa myös uusia tai tuuraavia valmentajia pääsemään sisälle jo alkaneeseen valmennustyöhön.

Toimivassa harjoitepankissa eri harjoitteet ovat kategorioitu esimerkiksi sen ikäluokittain ja luokittelujen mukaan (tekninen-, taito-, nopeus-, voimaharjoite, jne.)

Tiesitkö?

  • Jopox valmennustyökalu tarjoaa käyttäjille seurakohtaisen digitaalisen harjoitepankin lisäksi Jopox yhteisön jatkuvasti kasvavan harjoitepankin
  • Valmennustyökalun avulla voit seurata joukkueiden harjoittelun toteutumista kattavien raporttien avulla
  • Valmennustyökalun avulla jalkautat seuran valmennuslinjaa joukkueisiin/ryhmiin ja tarjoat halutunlaisia harjoitteita toteutettavaksi

5. Onko harrastajilla mahdollista antaa sähköisesti palautetta harjoituksista?

Laadukkaan valmennustyön yksi keskeisimpiä asioita on harrastajilta saatu palaute tapahtuneista harjoituksista. Palaute auttaa valmentajia pohtimaan valmennustyön toimivuutta ja kehittämään sitä jatkossa.

Manuaaliset palautelaput ovat työläitä niin harrastajille kuin valmentajille, joten helpointa on, kun harrastajilta saadaan kerättyä palaute sähköisesti ja automatisoidusti.

Tiesitkö?

  • Jopox Valmennustyökalu lähettää harrastajille automaattisesti mobiiliapplikaatioon fiilis- sekä rasittavuuskyselyt harjoituksien jälkeen.
  • yli 16 vuoden kokemuksella suomalaisesta urheiluseuratoiminnasta kehitetty Jopox valmennustyökalu on tehty helpottamaan seurojen valmennustyötä.  

6.Saatko kerättyä ja arkistoitua helposti raportteja seuranne valmennustyöstä?

Yleinen virhe joukkueiden harjoitteluun liittyvän tiedon keräämisessä on se, että sitä tallennetaan yksittäisen valmentajan omiin exceleihin ja ruutuvihkoihin. Kun valmentaja poistuu seurasta, yleensä tuo tärkeä ja arvokas tieto häviää mukana. Kannattaakin pyrkiä tallentamaan kaikki tieto harjoituksista kootusti yhteen paikkaan koko seuran osalta. Näin tiedot eivät pääse katoamaan siinä vaiheessa, kun toimijat taustalla vaihtuvat.

Tiesitkö?

  • Jopoxin perustoimintoihin kuuluva raporttiosio tarjoaa tietoa joukkueen/ryhmän arjesta harjoitusmäärien, osallistujamäärien, aktiivisin harjoittelija sekä monen muun raportin muodossa
  • Kaikki tieto mitä joukkueessa tapahtuu Jopoxissa, tallentuu kausikohtaisesti seuralle
  • Myös testitilastot voidaan arkistoida Jopoxiin ja tarkastella niitä raporttiosion avulla

Jos kiinnostuit kehittämään seuranne valmennustyötä sähköisellä Jopox valmennustyökalulla tai tutustumaan siihen tarkemmin, mutta seurallanne ei ole vielä Jopox käytössä voitte varata MAKSUTTOMAN ESITTELYN aiheesta TÄSTÄ.


Avainsanat tässä uutisessa:

Muita samaan aiheeseen liittyvä uutisia ja asiakastarinoita:

Seuran kehittäminen alkaa sujuvasta tiedonkulusta, johdonmukaisuudesta ja yhteistyöstä eri toimijoiden kanssa – KaaPo ry näyttää esimerkkiä

Monet urheiluseurat pohtivat jatkuvasti, miten kehittää urheiluseuratoimintaa sujuvammaksi ja helpommaksi. Jalkapallon erikoisseura Kaarinan Pojat (KaaPo) tietää hyvin organisoidun seuratoiminnan kulmakivet. ­ Vuonna 1958 perustetun kaarinalaisen seuran arvoja ohjaavat positiivisuus, luotettavuus, iloisuus ja yhteisöllisyys. Tämä näkyykin KaaPo:n toiminnassa ulospäin, sillä seura valittiin vuonna 2017 vuoden urheiluseuraksi.  Tällä hetkellä seura kasvaa voimakkaasti. Syksyllä […]
Lue lisää

Uutta Jopoxissa – Jäsenedut!

Jopox sähköinen Jäsenkortti on monipuolistunut uudella toivotulla Jäsenedut palvelulla.  Seuran tarjoamat yhteistyökumppanien ja muiden sidosryhmien jäsenedut kulkevat nyt siis sähköisenä jäsenistön matkassa näppärästi omassa mobiililaitteessa Jopox-sovelluksessa. Jäsenedut on näin helppo tarjota seuran jäsenille nähtäville ja käytettäväksi. Voitte seurata raporttien kautta myös kuinka paljon eri jäsenetuja on käytetty. Kun palvelu on otettu […]
Lue lisää

Miten nopeuttaa ja helpottaa seuran rahaliikennettä?  – Webinaari

Maksuton webinaari urheiluseuroille Keskiviikkona 18.8. klo 10:00 Saamme jatkuvasti paljon kyselyjä liittyen Jopox maksupalveluihin ja verkkomaksuihin. Siksi tahdommekin tarjota kaikille kiinnostuneille maksuttoman webinaarin kuinka uheiluseura voi hyödyntää Jopox maksupalvelua ja Jopox verkkomaksuja arjessaan.  Webinaarissa saat käytännön esimerkkien kautta vastauksen muun muassa seuraaviin kysymyksiin: Kuinka luoda ja lähettää laskuja helposti? Miten muodostaa seuralle valmista […]
Lue lisää