Verkkomaksaminen on nykyaikaa urheiluseuroissa

2.12.2022

Ilolla uskallamme todeta, että suomalaiset urheiluseurat ovat ottaneet viime aikoina huikean digiloikan siirtymällä hyödyntämään toiminnassaan verkkomaksujen tuomia mahdollisuuksia.

Muistatko ne ajat, kun urheiluseuroissa järjestettiin tapahtumia kuten kerhoja, leirejä sekä kouluja mutta niiden taustalta puuttui kokonaan digitaaliset ratkaisut ja apuvälineet? Ilmoittautumisia kerättiin sähköpostitse tai puhelimitse ja joku yritti pysyä kärryillä, onko tulossa 15 vai 85 ilmoittautunutta. Laskut lähetettiin manuaalisesti jälkikäteen ja pyrittiin mahdollisimman tarkasti seuraamaan, että kaikki ne maksaisivat.

Ei ollut ollenkaan poissuljettua, että jollain unohtui lasku maksaa ja muistuttelu avoimesta laskusta hoidettiin myös manuaalisesti tai saatettiin asia kuitata myös luottotappiona, jos rahaa ei saatu. Onneksi nämä ajat nykyään jo takanapäin.

Maksujen kerääminen helpommaksi aikaa säästäen

Jopox lanseerasi muutama vuosi takaperin yhteistyössä Paytrail Oyj kanssa Verkkomaksut toiminnon. Tämä kyseinen lisäpalvelu on nykyään käytössä jo yli 70 % Jopoxin asiakkaista ja määrä kasvaa koko ajan.

• Verkkomaksut toimivat saumattomasti yhdessä Jopoxin lomaketyökalun kanssa.
  • Voit rakentaa ilmoittautumislomakkeen, jolla keräät osallistujan ja hänen huoltajiensa osalta tarvittavat tiedot seuran henkilörekisteriin.
  • Voit myös lomaketyökalun avulla määrittää ilmoittautumisen aukioloajan sekä tarvittaessa rajata osallistujamäärää.
  • Toisin sanoen, ilmoittautumiset löytyvät aina helposti yhdestä paikasta ja ovat oikeasti hyödynnettävissä seuran toiminnassa.

Verkkomaksut mahdollistavat luonnollisesti sen, että ilmoittautumisen yhteydessä suoritetaan myös seuran määrittämä maksu tapahtumaan osallistumisesta. Ilmoittautujan näkökulmasta seura pystyy tarjoamaan nykyaikaisia maksutapoja verkkopankista aina pankki- ja luottokortteihin, jolloin ilmoittautujalle itselleen jää vapaus valita juuri hänelle sopivin maksutapa.

Tätä toimintoa hyödyntäen seurat varmistavat myös sen, ettei maksamattomista laskuista ole syytä alkaa jälkikäteen muistutetulla tai perimään saatavia osallistujilta, kun maksut hoidetaan kätevästi ja nykyaikaisesti ilmoittautumisen yhteydessä.

Kysyimme myös käyttäjiltä itseltään mitkä asiat ovat olleet niitä tärkeimpiä toimintoja nyt kun verkkomaksut on otettu seurassa käyttöön?

Ykkösenä nousi selkeäesti esille ajansäästö. Kun manuaalinen työ jää pois ja automatiikka hoitaa tarvittavat asiat taustalla on ajansäästö käytännössä automaatio. Ja kun aikaa vapautuu, voi sen kohdentaa muihin seuran toimintoihin.

Kakkosena nousi esille virheiden määrän vähentyminen. Aina kun asioita tehdään käsin ja esimerkiksi maksuja yritetään seurata manuaalisesti, on olemassa mahdollisuus virheisiin ja se on inhimillistä. Kun järjestelmä hoitaa maksujen kirjaukset ja muun seurannan on virheiden määrä käytännössä nolla.

Kolmas asia mikä nousi seuroissa esille verkkomaksuihin liittyen, oli maksun sitouttava vaikutus.
Kun ihminen ilmoittautuessaan suorittaa maksun, sitouttaa tämä olemaan mukana toiminnassa ja ennen kaikkea tulemaan paikalle, kun tapahtuma on. Toisaalta, kun tätä asiaa miettii maalaisjärjellä, on tuo täysin loogista.

Miksipä teidänkin seuranne ei harkitsisi verkkomaksujen käyttöönottoa ja ottaisi sillä tavalla digiloikkaa seuratoiminnassa? Kerromme mielellämme lisää tästä toiminnosta – ota rohkeasti yhteyttä Jopox myyntitiimiin.