Jopox Valmennustyökalu tuo helpotusta urheiluseurojen valmennustyöhön

26.5.2021

Jopox toiminnanohjaus ‑paketti täydentyy entisestään ainutlaatuisella ja helppokäyttöisellä Jopox Valmennustyökalulla. Työkalu sisältää muun muassa laajan harjoitepankin sekä kattavat ja selkeät raportointitoiminnot toteutuneista harjoituksista. Työkalun avulla seura voi luoda kausi- ja jaksosuunnitelmia sekä seurata toteumaa selkeiden visuaalisten raporttien avulla.

Sähköisellä valmennustyökalulla saadaan siis helpotusta koko seuran valmennustyöhön aina kehityksen seurannasta sopivan harjoituksen löytämiseen.

Kehitetty yhteistyössä Kuopion Palloseura ry:n kanssa

Valmennustyökalua mukana kehittämässä oli yksi Suomen perinteikkäimpiä ja suurimpia jalkapalloseuroja Kuopion Palloseura, KuPS ry.

Seuran toiminnanjohtaja Jari Koistinen kertoo, että Valmennustyökalu on kehitetty erityisesti valmentajien avuksi helpottamaan joukkueiden harjoittelun suunnittelua ja toteutusta.

• Kuopion Palloseura ry:n pelaajapolkua kuvataan sloganilla KuPS – Elämänmittainen tarina – Banzai!
  • Pelaajapolku kulkee Perheliigasta aina jopa Veikkausliigaan ja eurokentille asti.
  • Seuran monipuoliseen toimintaan kuuluu lasten ja nuorten kilpailu‑, harrastus- ja liikunnallista iltapäivätoimintaa, sosiaalisesti kehittävää kasvatustoimintaa, kuntoliikuntaa, koulutustoimintaa ja muuta samantapaista toimintaa tavoitteenaan kasvattaa yhteiskunnalle henkisesti ja fyysisesti vireitä kansalaisia.
  • Seurayhteisöön kuuluu n. 2500 perhettä.

Monipuolinen ja jatkuvasti kasvava harjoitepankki

Valmennustyökalu auttaa seuroja suunnittelemaan harjoitukset sekä helpottaa valmentajien työtä. Työkalun avulla seura voi luoda harjoitteita seuran omaan harjoitepankkiin ja luokitella ne haluttuihin kategorioihin. Näin harjoitteita on helppo löytää ja ottaa käyttöön harjoitepankista.

– Seurat saavat lisäksi käyttöönsä Jopox yhteisön jatkuvasti kasvavan lajikohtaisen harjoitepankin.

Järjestelmän looginen toiminta helpottaa työkalun käyttöönottoa ja käytettävyyttä. Työkalu tuottaa tietoa joukkueiden, ryhmien ja yksittäisen harrastajan harjoittelusta. Seuran on helppo johtaa toimintaansa aidolla tiedolla, kertoo Koistinen.

– Suunnitteluvaiheessa seura sekä joukkueet ja ryhmät voivat tehdä kausisuunnitelman ja jaksosuunnitelmat. Kaikki tiedot tallentuvat ja arkistoituvat digitaalisesti järjestelmään. Kattavien raporttien avulla seuran on helppo verrata suunnitelmia toteumaan.

– Vinkkinä muille urheiluseuroille voimme sanoa, että Valmennustyökalu auttaa seuraa yhtenäistämään joukkueiden harjoittelua ja kehittämään sitä ikäluokittain kehityksen mukaan. Oli tarve suuri tai pieni, tarvitsette perustoimintoja tai kehittyneempiä ominaisuuksia, kaikki ne löytyvät Jopoxista, kertoo Koistinen.

Valmennustyökalun keskeisimmät toiminnallisuudet

• Seuran oma harjoitepankki
  • Kattava jatkuvasti kasvava Jopox yhteisön yhteinen harjoitepankki
  • Joukkueiden / ryhmien kausi- ja jaksosuunnitelmat
  • Harrastajien osallistumistiedot ja palautteet harjoituksista
  • Graafiset raportit

Kuvassa Jopox Valmennustyökalua kehittämässä olleita valmentajia KuPS ry:stä.

Henkilöt vasemmalta: Jari Koistinen, Aleksi Partanen, Iita Pienimäki, Esa Pekonen, Anssi Pellikka, Jouni Pitkänen ja Tero Taipale.

Urheiluseurojen tarpeet valmennustyökalun perustana

Jopoxin tekemä tarvekartoitus omille käyttäjäseuroille osoitti selkeästi, että tällaiselle uudelle digitaaliselle valmennustyökalulle on tarvetta suomalaisissa urheiluseuroissa, kertoo Jopox Oy:n johtaja Tom Hedman ja lisää, että kehitimme markkinoiden ainoan urheiluseuran toiminnanohjausjärjestelmään integroidun valmennustyökalun.

Jopoxin tavoitteena on ollut luoda mahdollisimman monipuolinen järjestelmä, jotta seurojen ei tarvitse hyppiä eri palveluntarjoajien välillä vaan kaikki urheiluseuran arkea helpottavat työkalut löytyvät yhdestä samasta paketista.

Helpotamme nyt valmentajien työtä tarjoamalla helppokäyttöisen valmennustyökalun urheiluseurojen, joukkueiden ja ryhmien käyttöön.

Tiivis kehitystyö hioi valmennustyökalusta erinomaisen apuvälineen

Valmennustyökalu tulee yhdenmukaistamaan seuran joukkueiden ja ryhmien toimintaa ja helpottamaan valmentamisen päivittäistä tekemistä.

Varsinkin OTO-valmentajien valmennustyö helpottuu, kun harjoitepankista löytyy harjoitteet ohjeineen lajiteltuina teemojen ja pelin vaiheiden mukaisesti. Harjoittelua on helppo toteuttaa suunnitelmien mukaisesti. Oikein käytettynä valmennustyökalu tulee olemaan yksi valmennustoiminnan kulmakivistä. Työkalusta voi tulla valtakunnallisesti merkittävä valmennustyökalu eri lajien käyttöön, tiivistää Koistinen.

– Yhteistyö Jopoxin kanssa on ollut antoisaa, suunnitelmallista ja joustavaa. Jopoxin urheilua ymmärtävät ammattitaitoiset järjestelmäasiantuntijat pystyvät taivuttamaan Jopox-järjestelmän seuramme haastaviin vaatimuksiin hienosti. Vaikka kehitystyö vaati aikaa, on lopputulos erinomainen, iloitsee Koistinen.

”Oikein käytettynä valmennustyökalu tulee olemaan yksi valmennustoiminnan kulmakivistä. Työkalusta voi tulla valtakunnallisesti merkittävä valmennustyökalu eri lajien käyttöön.”
(Jari Koistinen, toiminnanjohtaja KuPS ry)

Myös Jopoxissa ollaan tyytyväisiä tehokkaaseen yhteistyöhön KuPS ry:n kanssa:

– On ollut ilo kehittää valmennustyökalua yhdessä. Yhteistyön avulla pystyimme käytännön kautta sekä kokeilemaan, että rakentamaan työkalun toiminnallisuuksia mahdollisimman käytännön läheiseksi seuratoiminnan tarpeet huomioiden ja olemme jo tässä vaiheessa ylpeitä työkalusta, kertoo Hedman Jopoxista.

Jos kiinnostuit Jopox valmennustyökalusta eikä seurallanne ole vielä Jopox käytössä niin voit varata seurallesi maksuttoman Jopox esittelyn tästä.