Jopox Oy ja Me-säätiö tekevät yhteistyötä seurojen kanssa yhdenvertaisuuden edistämiseksi

20.7.2024

Urheiluseurojen rooli lasten ja nuorten hyvinvoinnin sekä yhdenvertaisuuden edistämisessä on puhuttanut viime aikoina. Jopox Oy:n, Me-säätiön ja urheiluseurojen yhteistyössä keräämään datan perusteella seuratoimintaan ei tällä hetkellä saada mukaan kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia lapsia ja nuoria. Harrastustoiminnalla koetaan olevan myös kielteisiä vaikutuksia lasten ja nuorten hyvinvointiin.

Me-säätiö on Supercell-yrittäjien, Ilkka Paanasen ja Mikko Kodisojan, vuonna 2015 perustama säätiö. Me-säätiö työskentelee sen eteen, että jokaisella lapsella ja nuorella taustastaan riippumatta on mahdollisuus harrastaa, uskoa tulevaisuuteen ja tuntea kuuluvansa joukkoon.

Data tekee haasteet näkyväksi

Me-säätiön, Jopox Oy:n ja urheiluseurojen yhteistyössä keräämää vertailudataa on jo saatu kerättyä tuhansilta lapsilta, nuorilta tai heidän vanhemmiltaan eri puolilta Suomea yhteensä yli 40 seurasta. Dataa kerätään yhteisen mittariston mukaan toimintaan osallistuvien lasten ja nuorten huoltajilta tai nuorilta itseltään harrastajille tutun Jopox toiminnanohjausjärjestelmän kautta.

• Olemme tunnistaneet mittareita, joiden avulla voidaan säännöllisesti arvioida urheiluseuran onnistumista hyvinvoinnin edistämisessä ja syrjäytymistä ennaltaehkäisevässä työssä. Harrastajien ja heidän perheidensä kokemus on tiedonkeruun keskiössä, Me-säätiön toimitusjohtaja Tiina-Maija Toivola kertoo.

Kerätyn datan perusteella urheiluseuroilla on haasteita tavoittaa kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia lapsia ja nuoria. Keskimäärin vain 2 % harrastajista on perheistä, joissa toteutuu kasautunutta huono-osaisuutta. Kasautunut huono-osaisuus tarkoittaa, että perhetaustassa toteutuu useita sosioekonomisia riskitekijöitä kuten pienituloisuutta, vanhempien matalaa koulutustasoa tai yksinhuoltajuutta.

•  Huomaamme, että seuroilla on kuitenkin vahva tahtotila tarjota harrastus myös sellaisille lapsille ja nuorille, jotka ovat kaikkein haastavimmassa asemassa – harrastuksella voi olla todella suuri vaikutus esimerkiksi sellaisten lasten elämään, jotka elävät köyhyysrajan alapuolella yksinhuoltajaperheissä, Toivola kommentoi.
Jopox innolla mukana auttamassa seuroja

Tämä asia ja aihe itsessään on mitä tärkein ihan valtakunnallisellakin tasolla ajateltuna. Olemme viime vuodet kehittäneet valtavasti Jopox-järjestelmää seurojen tarpeisiin nojaten ja tämä uudenlainen yhteistyö Me-säätiön kanssa on ollut todella mielenkiintoinen projekti kokonaisuudessaan. Rohkaisenkin kaikkia seuroja Me-säätiön avulla ja opastuksella osallistumaan tuleviin kyselykierroksiin ja mittaroimaan seuran toimintaa ja sen vaikuttavuutta myös tältä puolen pelikenttää, Jopox Oy:n myyntipäällikkö Jaakko Isokoski sanoo.

Rahoittajilla myös vastuu vaikuttavammasta harrastustoiminnasta

Poliittisessa keskustelussa on tunnistettu tarve lisätä lasten harrastusmahdollisuuksia, esimerkiksi maksuttomia harrastuksia tarjoavan Harrastamisen Suomen mallin kautta. Mielekäs harrastus on parhaimmillaan syrjäytymiseltä suojaava tekijä erityisesti sen tarjoamien kaverisuhteiden ja yhteisöllisyyden kokemuksen vuoksi.

Liikunnan kansalaistoimintaan myönnetään vuosittain kymmeniä miljoonia euroja julkista rahoitusta. Rahoittajien tulisi tukea erityisesti sellaisille lapsille ja nuorille suunnattua toimintaa, jotka hyötyvät siitä eniten. Urheiluseurat tarvitsevat rahoittajien kannustimia siihen, että seuratoiminnalla voidaan tuottaa myönteisiä hyvinvoinnin ja osallisuuden kokemuksia kaikille toimintaan osallistuville lähtökohdista riippumatta.