Kärpät luovat tiedolla huippukiekkoilijoita

22.6.2017

Kärpissä on huomattu, kuinka tärkeää on kerätä tietoa pelaajien kehittymisestä monen vuoden kaarella – eikä vain yhden kauden ajalta. Tästä syystä Kärpät tiivistää yhteistyötä junioritoiminnan ja edustuksen välillä. Tavoitteena on tuoda yritysmaailmasta tuttu tiedolla johtaminen myös urheiluseuramaailmaan.

SM-liigaseura Oulun Kärpät Oy ja Oulun Kärpät 46 ry ottavat tältä pohjalta urheiluseurojen toiminnanohjausjärjestelmän Jopoxin käyttöön läpi koko seuran. Jopox kerää kaiken seuran tiedon yhteen järjestelmään, joka mahdollistaa pelaajapolun seuraamisen juniorin ensimmäisistä harjoituksista vaikka MM-kisoihin asti.

Tietokantaan voidaan tallentaa koko pelaajahistoria, kuten harjoitusmäärät, pelit, testitilastot ja edustustasolla myös kehityskeskustelut pelaajien sekä valmentajien väliltä.

- Valmentajien keräämä tieto on tärkeää saada yhteiseen järjestelmään ja seuran käyttöön, jotta voimme tukea pelaajien kehittymistä. Yhteinen tietokanta junioreiden kanssa mahdollistaa myös sen, että saamme tulevia vuosia varten arvokasta vertailukelpoista tietoa, Oulun Kärpät Oy:n urheilutoimenjohtaja Harri Aho summaa.

Oulun Kärpät 46 ry:n toiminnanjohtaja Mika Pieniniemi visioi, että Kärppien keräämän tiedon pohjalta voitaisiin vuosien päästä tehdä tutkimusta siitä, mitä yhdistäviä tekijöitä löytyy huippupelaajien junioritaustasta.

Tiedon ja käytännön hyödyn lisäksi yhteisellä järjestelmällä nähdään myös muuta arvoa.

- Ihmiset tekevät yhteistyön, mutta työkaluja voidaan käyttää yhteistyön apuvälineinä. Jopox lisää Kärppien yhteisöllisyyden tunnetta, kun samasta järjestelmässä ovat niin juniorit kuin edustusjoukkueen pelaajatkin, Pieniniemi summaa.

Huippupelaajien tuottaja

Oulun Kärpät 46 ry:n tavoitteena on tuottaa huippupelaajia edustusjoukkueelle, kehittää ammattimaista valmennusta ja innostaa jääkiekon harrastamiseen. Yhdistys haluaa olla Suomen paras ja halutuin jääkiekkoseura, jonka pohjalta ponnistetaan myös kansainvälisille jäille pelaamaan.

Kärppäjunioreilla on ollut jo käytössä kaikki Jopox-palvelut, mutta nyt Jopoxiin mukaan tulee myös edustusjoukkue. Jopox kokoaa yhteen kaikki seuran palvelut, kuten esimerkiksi jäsenrekisterin, vuorojaon, kalenterit, kotisivut, tiedottamisen, laskutuksen sekä tärkeät raportit ja tilastot.

- Meidän joukkueet ovat ottaneet hyvin käyttöön kalenterit ja Jopox-pukukopin, minkä avulla saadaan helposti pidettyä yhteyttä pelaajiin ja vanhempiin. Tämä on niin helppo järjestelmä, että jopa minä osaan julkaista sillä uutisia meidän nettisivuille, Pieniniemi naurahtaa.

Aiemmin joukkueiden valmentajat saattoivat kerätä tietoa omiin exel-taulukkoihin, joita ei saatu seuralle valmentajien vaihtuessa. Siksi Pieniniemi pitää tärkeänä järjestelmää, joka säilyttää ja kokoaa seuran tärkeät tiedot.

Sama on tiedostettu myös palveluntuottaja Jopoxin toimistolla.

- Urheiluseurat ovat selvästi heränneet tiedolla johtamisen tärkeyteen. Me haluamme mahdollistaa sen luomalla seuroille erilaisia raporttinäkymiä sekä kehittämällä palveluamme vastaamaan nykyseurojen tarpeita, Jopoxin asiakkuusjohtaja Tom Hedman kertoo.

Lisäkysymykset:
Oulun Kärpät Oy Harri Aho, p. 044 058 1605